Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Hengels signeren

Hengels signeren is een heel gefröbel. Klassiek doe je dat met Oostindische inkt, en een tekenpen of kroontjespen. Tekenpen is het beste, maar door de scherpte van deze pennetjes schrijft dat niet heel fijn op bamboe. Ik ben dus al tijden op zoek naar een betere manier. Kroontjespennen zijn, in mijn ervaring, minder geschikt, omdat ze niet ‘stabiel’ genoeg zijn, en zo groot dat ik vaak moeite heb om ze goed binnen de vlakken van een hengel te houden. Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar ‘viltstiften’ die claimen een alternatief te zijn voor tekeninkt. Echter ik ben er nog geen tegengekomen die voldoende veegvast is of bestand tegen lakken - op 1 na, maar die deed het dan weer niet op reeds geïmpregneerd (of gelakt) bamboe, alleen op kaal bamboe, en overleefde het impregnatieproces (na op kaal bamboe geschreven te hebben) ook niet. Met deze pen heb ik vervolgens nog wel ge-experimenteerd met 'decals', van dat transparante materiaal dat je in water van een drager weekt en vervol...

Geïntegreerde bamboebussen

Bamboebussen Traditioneel worden meerdelige splitcane hengels voorzien van metalen bussen of spliced joints (meestal alleen op spey hengels - lange 2-handige zalmhengels). Die metalen bussen zijn een 'overblijfsel uit het eind van de 19e en de eerste helft van de 20e eeuw, en zijn lange tijd ook gebruikt op glasvezelhengels, en zelfs op een beperkt aantal koolstofvezelhengels. Met de komst van moderne lijmen en kunststoffen zijn er echter ook andere manieren ontwikkeld om de afzonderlijke delen van meerdelige splitcane hengels te verbinden tot een functionele hengel: losse bussen van glasvezel of van koolstofvezel, penverbindingen van koolstofvezel, losse bussen van bamboe, hetzij uit een dunne paal, hetzij opgebouwd als een holle zeskantige bus, en geïntegreerde bamboebussen. Een geïntegreerde bamboebus heeft het grote voordeel dat er a] geen aparte bus nodig is, wat tijd, werk, en geld scheelt, en b] dat de bus direct voorbereid kan worden tijdens het in taper schaven van de afon...

Mk IV Avon

Onlangs wist ik een (niet al te dure) center pin reel te scoren - voor het klassieke driftend dobbervissen op stromend water (‘trotten’). Nou kan ik die op mijn vlokhengel zetten, maar da’s niet helemaal een match. Dus een prima aanleiding om de Mk IV Avon blank die ik een tijdje geleden in elkaar knutselde (op basis van de maten die Dick Walker zelf in zijn boek ‘Rod Building for Amateurs’ gaf) af te bouwen tot complete hengel. Ik zal hier wat foto’s van de blank opzetten, en in afzonderlijke berichten de bouw verder documenteren. Update: er zijn geen foto's van het bouwproces - dus moeten jullie het (binnenkort) doen met foto's van de kant en klare hengel...

Nieuwe vlokhengel

Onlangs kreeg ik een verzoek voor het bouwen van een vlokhengel - conform het model Wurm, een 7.5 voeter voor een werpgewicht van 4 gram. Omdat ik op dat moment aan het spelen was met de gedachte om een langere snelle #4 vliegenhengel te maken (zeg maar een Geul maar dan 8 voet), had ik al een complete set driehoekig gefreesde strips staan, die alleen nog maar gehard hoefden te worden. Ik kon dus meteen aan de slag. Het harden en in model schaven was snel gedaan, en het lijmen, opschonen en impregneren van de blank ook. Daarna moest er bepaald worden hoe de hengel afgemonteerd moest worden - dat werd een klassiek kurken handvat met RVS reelringen, een hardhouten cone, uiteraard een geïntegreerde bamboebus (die zet er natuurlijk al op), en ultralichte eenpoots SiC geleideogen. Alles gemonteerd en in vorm gebracht en wikkelingen gelakt. De hengel is nu klaar en gaat binnenkort (in foedraal) naar de opdrachtgever. Foto’s:

Uitholcontraptie

Om bamboebussen te maken moet je de bamboestrips voor het topdeel uithollen, om de moederbus te vormen. Die moederbus krijgt een wanddikte van 0.9 mm. Daarvoor moet je over de gewenste lengte van de bus de binnenkant (het deel tegenover de zijde die in de bamboepaal aan de buitenkant zat - de ‘enamel’zijde) weghalen. In eerste instantie had ik daar een apparaat met een dremel-bovenfrees voor in elkaar geknutseld. Die was tegelijkertijd bedoeld om strips, scalp-gewijs, uit te hollen om holle blanks te bouwen, ala E.C. Powell. Dat werkte echter niet heel fijn - de strips konden niet goed genoeg geklemd worden, zodat de dremelfrees ze vaak door de klem heen trok, en ze bleven ook niet goed tegen het ‘aambeeld’ liggen. De binnenkant van de strip was regelmatig verbrand, en altijd ongelijk van dikte over de gehele lengte, met talrijke ‘bobbels’. Ook was de (gemiddelde) dikte niet goed in te stellen, zodat je na afloop nog veel opschoon- en paswerk had om het geheel sluitend te maken. Enige ...

Vliegendozen

Afgelopen weken bezig geweest met het ‘ontwerpen’ en maken van vliegendozen uit kersenhout. Het ‘ontwerpen’ betekent hier voornamelijk het optimaliseren van de aanpak en werkwijze, en de details van de verbindingen - het overal ‘design’ is betrekkelijk traditioneel: een doosje met een deksel dat strak over een binnenrand van ‘fineer’ past, en een vakindeling van datzelfde ‘fineer’. Het kostte me ongeveer 5 pogingen (niet helemaal, want nummer drie werd een doosje met een ander soort deksel) om een doosje te maken waar ik qua bouwplan, werkwijze, én uitvoering tevreden over ben (voor verschillende details en onderdelen zijn tot wel 3 afzonderlijke werkwijzen uitgeprobeerd, zoals het onder verstek zagen van de wandjes en fineer, of het op maat maken van de fineer-inserts). Enfin, dit doosje, het vijfde, gaat het worden. Voor eigen gebruik is het deksel verluchtigd met een lasergegraveerde Haida-forel, en de onderkant met een kaartje van het stroomgebied van de Geul. Elk ander dessin, mit...

1-weight bijna klaar

De hengel is nu bijna klaar - blanks gelijmd, afgebakken en opgeschoond, bus gewikkeld en pas gemaakt, handvat gevormd en reelhouder gemonteerd, en ogen geprepareerd en gewikkeld. Nu alleen het lakwerk nog - en een sluitdopje voor de reelhouder maken. Foto’s: