Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

International Orders

Afgelopen tijd een hengel gebouwd voor mijn eerste buitenlandse klant. Dat werd een 8’ #5 (PP-805 - ‘Roer’), met een Snub Nose half wells handvat en custom signature), voor groter water. Hier alvast twee foto’s van het handvat en het script.   Ik had geen beige polycotton meer voor foedralen, dus had ik een tijdje geleden al een nieuwe lap gehaald. De gewenste kleur was echter op, dus moest ik iets anders uitkiezen. Dat werd ‘teal’. Het biaisband was ook op dus ik dacht dat een stukkie creme wel zou staan. Maar dat is, samen met het zwarte garen, toch wat te veel van het goede denk ik achteraf. Foto daarvan volgt. Verzenden naar de VS was nog wel even een dingetje - pakketdiensten willen geen ronde kokers meer, dus ik moest wat kartonnen dozen, geschikt voor een hengelkoker scoren. Da’s uiteindelijk gelukt. Verschepen valt qua kosten gelukkig mee - de andere kant op zijn de kosten voor zover ik begrijp aanzienlijk hoger… Wel moest er voor de douaneverklaring nog een factuur bij vo...

En weer een upgrade van de binder

De uitvoering van mijn 4-string binder - bamboewikkelmachine - is een beetje jury-rigged (zoek dat op, zou ik zeggen ;-) ) - één van de punten die voor verbetering vatbaar is (was, moet ik zeggen) is de manier waarop de draadspanning van de afzonderlijke draden ingesteld wordt - met een frictiesysteem op de houten spoeltjes op basis van carrosserieringen, vleugelmoeren en veertjes. Dat maakt het zuiver instellen, en snel verstellen, van de spanning niet eenvoudig. Nu had ik een tijdje geleden de binder al geüpgraded van 120 denier naar 240 denier garen - mijn draad brak net te vaak tijdens het wikkelen om nog leuk te zijn; de draad breekt vrijwel altijd als er ergens anders iets niet helemaal goed gaat - de draad blijft ergens achter hangen, of het spoeltje wil even niet draaien. Daar heb ik nu veel minder last van. Daarnaast was ook de manier waarop ik het garen op de klosjes spoel voor verbetering vatbaar - de spanning waarmee ik opspoelde (door de draad tussen een samengevouwen lapj...

Snoekhengel

Mijn vorige snoekhengel dateert al weer van 2017, en is qua taper inmiddels wel achterhaald. Ik heb ook nog een 3-delige bonefish hengel, gemaakt voor mijn trip naar bonaire, maar die heeft nog (goedkope) metalen bussen en is als 3-delige hengel toch minder geschikt voor snoekvissen. Er ligt dus een 2-delige 8.5 voet lange blank voor een 7-lijn te wachten op afmontage tot een lompe-streamer-hengel. Ik had ook nog een luxe Alps zwart geanodiseerde reelhouder liggen die ik hier voor ga gebruiken. De wanddikte van de bamboebus is iets zwaarder dan voor de normale forel-, vlok-, en spinhengels gebruikelijk - dat is bij de stress van het werpen van zware natte streamers denk ik geen luxe. De beoogde hengeleigenschappen zijn als volgt:

Freesjig voor reel seat insert

Op het moment ben ik een (tweede) #2 aan het bouwen - in tegenstelling tot de vorige die ik maakte wordt deze 'flamed' (donkerbruin), en is 'ie gelijmd met resorcinollijm - het resultaat zou een hengel moeten zijn die wat sneller is dan de vorige, maar nog steeds een echte #2. De belangrijkste reden dat de bamboe gebrand is is omdat deze bamboe gebruikt is voor een demonstratie hengelbouw op de Open Dag Hout (dat doe ik elk jaar). Omdat gebrande bamboe al voor het splijten gehard is hoeft dat dus niet meer tijdens het bouwproces gedaan te worden - je kunt dus tijdens zo'n demonstratie een strip helemaal bewerken, van splijten tot aan finaal in taper schaven - en hoef ik ook niet met mijn oven te zeulen. Anyhow, omdat de reelseats die ik normaal gebruik wat aan de zware kant zijn voor een ultralichte #2 had ik het idee opgevat om een reelseat te maken zoals de superfine kurk-en-reelring reelseats die Orvis op hun allerlichtste hengels zet. Maar dan niet met kurk - da...

Bamboe leveranciers

Het is altijd een uitdaging om goede, voor hengelbouw geschikte Tonkinbamboe te vinden. Tonkin (Pseudosasa amabilis) is op zich geen schaars goed - er wordt meer dan voldoende geoogst voor normaal gebruik - met name tuin- en bonenstakenbamboe. Dan gaat het om palen tot maximaal 35 mm diameter. Voor hengelbouw wil je echter graag palen van een 50 mm diameter hebben. Die zijn er wel (dat zijn dan de uitzonderingen in de bamboebossen, zoiets als de hele dikke eiken of notenbomen in onze loofbossen), maar dan gaat het om minder dan 1 procent van wat er groeit. Daarnaast wil je als hengelbouwer palen die recht zijn, die niet boven een vlam zijn gericht, en die een dikke laag dichte power fibers (vaatbundels) hebben. Die palen worden er al tientallen jaren bij de bron uitgeselecteerd, en komen dus vaak sowiesp niet bij de 'normale' bamboeimporteurs terecht. Eèn van de problemen waar we de laatste jaren tegenaan lopen is dat veel van de gespecialiseerde leveranciers, die dus met name ...

Hengels signeren

Hengels signeren is een heel gefröbel. Klassiek doe je dat met Oostindische inkt, en een tekenpen of kroontjespen. Tekenpen is het beste, maar door de scherpte van deze pennetjes schrijft dat niet heel fijn op bamboe. Ik ben dus al tijden op zoek naar een betere manier. Kroontjespennen zijn, in mijn ervaring, minder geschikt, omdat ze niet ‘stabiel’ genoeg zijn, en zo groot dat ik vaak moeite heb om ze goed binnen de vlakken van een hengel te houden. Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar ‘viltstiften’ die claimen een alternatief te zijn voor tekeninkt. Echter ik ben er nog geen tegengekomen die voldoende veegvast is of bestand tegen lakken - op 1 na, maar die deed het dan weer niet op reeds geïmpregneerd (of gelakt) bamboe, alleen op kaal bamboe, en overleefde het impregnatieproces (na op kaal bamboe geschreven te hebben) ook niet. Met deze pen heb ik vervolgens nog wel ge-experimenteerd met 'decals', van dat transparante materiaal dat je in water van een drager weekt en vervol...

Geïntegreerde bamboebussen

Bamboebussen Traditioneel worden meerdelige splitcane hengels voorzien van metalen bussen of spliced joints (meestal alleen op spey hengels - lange 2-handige zalmhengels). Die metalen bussen zijn een 'overblijfsel uit het eind van de 19e en de eerste helft van de 20e eeuw, en zijn lange tijd ook gebruikt op glasvezelhengels, en zelfs op een beperkt aantal koolstofvezelhengels. Met de komst van moderne lijmen en kunststoffen zijn er echter ook andere manieren ontwikkeld om de afzonderlijke delen van meerdelige splitcane hengels te verbinden tot een functionele hengel: losse bussen van glasvezel of van koolstofvezel, penverbindingen van koolstofvezel, losse bussen van bamboe, hetzij uit een dunne paal, hetzij opgebouwd als een holle zeskantige bus, en geïntegreerde bamboebussen. Een geïntegreerde bamboebus heeft het grote voordeel dat er a] geen aparte bus nodig is, wat tijd, werk, en geld scheelt, en b] dat de bus direct voorbereid kan worden tijdens het in taper schaven van de afon...